Akumulátor: Jak na něj
V zimně, motorky spí. Jenže na jařeje budeme chtít probudit, baterka točila startérem, všechno svítilo a elektrika fungovala tak jak měla.
Druhy akumulátorů
Klasický olověný "dolévací"
Nevýhod je několik. Větší hodnota samovybíjení (1% denně) a odpařování vody - nutná hadička pod motorku. Akumulátor se musí při nečinnosti jednou za tři měsíce dobíjet.
Olovo-vápníkové baterie
Technologie, která výrazně snižuje samovybíjení a prodluřuje životnost akumulátorů. Jedná se o akumulátor zapouzdřený bezúdržbový. Stačí ho koupit, namontovat a můžete jezdit. Akumulátor je schopen provozu i po šestiměsíčním skladování bez jakéokoli údržby.
Moderní gelovky
Tyto akumulátory se mohou do stroje instalovat v libovolné poloze, jelikož, jak název napovídá, kyselina neviteče. Baterie vyžadují odbornější přístup při nabíjení - nesmí se přebíjet!
Nabíjení
Musím mít: nabíječku - nejlépe regulovatelnou, voltmetr a ampérmetr. Výrobci akumulátorů předepisují dva typy nabíjení. Nabíjení konstantním proudem a variabilním proudem, tzv. rychlonabíjení.
Konstantní proud
Starý způsob nabíjení, vhodný pro staré klasické dolévací akumulátory. Napotřebuje "žádnou elektroniku". Díky konstantnímu proudu a známé kapacitě baterie jsme schopni snadno spočítat, kolik hodin je třeba dobíjet jakým proudem. Dobíjecí proud se většinou nastavuje na jednu desetinu kapacity baterie, z čehož vychází, že baterie bude za cca 10 hodin plně nabitá.
Plně vybitá baterie potřebuje o něco více, zhruba 12-14 h, neboť účinnost akumulátoru není samozřejmě stoprocentní. Přebíjení dolévacímu akumujátoru příliš nesvědčí, avšakdokud z něj "nevyvaříte vodu", vážnější poškození nehrozí. Plně nabitý akumujátor má napětí 14,4 V. Toto napětí však postupně klesne a ustálí se na hodnotě 13,2V.
Rychlonabíjení
Olověný akulumátor krátkodobě snáší velké proudy, a to nejen pro vybíjení, ale také pro nabíjení. Teoreticky jej lze při vhodném dobíjecím režimu plně nabít už za hodinu. Ktomu je však zapotřebí použít speciálních dobíječek, kde se nabíjecí proud mění podle dosaženého stupně nabití akumulátoru.
Lidově řečeno, úplně vybitou baterii nabíjíme nejprve pomalu (malým proudem), potéproud rychle narůstá až na desítky ampér a konečné nabíjení probíhá opět při malých proudech.
S rychlonabíjením po domácku však není radno příliš experimentovat, protože pokud to přepálíme, můžeme se s akumulátorem nadobro rozloučit.
Pro klid duše
Pokud nejste technicky nadaní a elektrice zrovna moc neholdujete, nejlepší řešení je pořídit si jednu z chytrých nabíječek, které umožňují nabíjení i stabilizační režim, pomocí kterého můžete baterii udžovat stále ve stavu plné kapacity a máte to prakticky bez starostí.
Dobré vědět
• Při plynování má elektrolit snahu vystřikovat ven z článků proto zátky pouze povolte, nevyšroubovávejte je úplně.
• Pokud půjdete kupovat nový akumulátor vyberte si značkovou prodejnu, kde se akumulátory rychle "otáčejí".
• Napětí na svorkách 10,5 V se považuje za úplně vybitý akumulátor. Při vybíjení pod tuto hodnotu se akumulátor ničí.
• Nabíjet se dá účině pouze při akumulátoru teplejším než +15° C. Pokud je akumulátor promrzlý, chemické reakce probíhají špatně a akumulátor se nabít nepodaří.
• Dejte si pozor na dobrý kontakt svorek. Mnoho lidí si kabelů nevšímá a často problémy se startováním a dobíjením bývají způsobené pouze povoleným kabalem.
• Nezapomeňte že vybitý akumulátor zamrzá při -10° C, jinak dostatečně nabitý není schopný v našich zeměpisných šířkách zamrznout nikdy.
Nabití klasických olověných akumulátorů
Klidové napětí Uk 12,6V 12,4V 12,2V 12,0V 11,8V nižší než 11,8V
Hustota elektrolitu g/cm 1,28 1,24 1,20 1,16 1,12 nižš = sulfatace
Stav nabití v % 100% 75% 50% 25% 0% vybito pod povolenou mez
Nabití gelových akumulátorů
Klidové napětí Uk 12,8V 12,6V 12,4V 12,2V 12,0V nižší než 12,0V
Stav nabití 100% 75% 50% 25% 0% vybito pod povolenou mez
Přepis článku z ČMN