Péče o řetěz


S výběrem vhodného typu pro konkrétní model motocyklu vám už dnes pomůžou on-line vyhledávače prodejců. Jak se ale o moderní těsněný řetěz správně starat? To lze shrnout do tří hlavních bodů: správná instalace, správný záběh a správné mazání. Instalace je to první, co rozhoduje o výdrži řetězu. Při instalaci je totiž nutné navléknout řetěz na řetězová kola motocyklu a oba konce spojit. Spoj přitom musí vykazovat stejné vůle a přesnost, jako ostatní články, aby se nejednalo o pověstný „slabý článek“. Když jsme se během školení dozvěděli, co všechno je nutné dodržet a co vše lze v domácích podmínkách udělat špatně, rozhodně souhlasím s názorem, že se vyplatí obětovat pár stokorun a svěřit výměnu servisu s dobrou pověstí. Na silnější silniční motocykl také rozhodně patří nýtovaný spoj, žádné spojky s plechovou pružinkou. Samozřejmostí musí být také dobrý technický stav motorky, především zadní kyvky, protože například při vyoseném zadním kole žádný řetěz ani při sebelepší péči nemá šanci.

 

 


Druhý faktor, který se u nás často podceňuje, je záběh řetězu. Typický majitel po výměně řetězu naskočí na motocykl a jede tomu pořádně naložit, protože konečně má nový řetěz a už mu nic nehrozí. To je velký omyl, jako všechny pohyblivé součásti si i části řetězu musí vyhladit své kluzné dráhy a takzvaně si „sednout“ - úplně stejně jako při zabíhání nového motoru.
Po výměně se tedy vyplatí dát řetězu možnost se za provozu „ohladit“ do ideálního stavu, stačí jej prvních cca 100 kilometrů šetřit, vyvarovat se prudkých rozjezdů a přenášení maximálního záběru.
No a nakonec mazání řetězu. Kluzná plocha mezi čepem a pouzdrem řetězu je u o-kroužkového řetězu ošetřená mazivem již z výroby. Pokud jsou kroužky v pořádku, je vše promazané a je prakticky nemožné dopravit do této části řetězu mazivo. Mazat je nutné především kluznou plochu mezi válečkem a pouzdrem.
Přečtěte si pokyny přímo od lidí, kteří se výrobou řetězů zabývají:
Jak tedy postupovat? Řekněme tedy ještě co se děje, pokud namontuji nový řetěz a začnu ho používat. Je velmi pravděpodobné, že nový řetěz je namazán od výrobce. Protože se maže v tlakové komoře, je mazivo opravdu všude. Doporučuji před montáží řetěz otřít suchým, čistým hadrem. Proč? Protože mazivo lepí, aby drželo na řetězu a neodlétalo odstředivou silou ven.To ale také způsobuje nalepení nečistot na řetěz. Prach ulpí na řetězu a vytvoří spolu s mazivem brusnou pastu. Na bocích destiček se nám toto brusivo "stará" o životnost gumových těsnících kroužků a na válečku si zase pohrává s velikostí zubové mezery rozety. Suchým hadrem řetěz neodmastím do sucha, takže zůstane dostatek mastnoty na válečku i na deskách, které řetěz chrání proti korozi.
Provozem mazivo postupně opustí prostory, kam bylo vpraveno při výrobě. Řetěz se provozem ohřeje, změní se viskozita maziva a odstředivou silou mazivo postupně opustí mazací místa. Proto je nutné řetěz domazávat.
A zde dochází k další chybě. Zažitý systém-po dojetí namažu, dokud je řetěz teplý - má jednu velkou chybu. Odlétající mazivo ulpělo na povrchu řetězu, za jízdy jsme na něj nabalili prach a nyní na tuto směs nastříkáme nové mazivo. Jak jistě víte, ve chvíli kdy mazivo nastříkáte na řetěz, je velmi řídké. To je způsobeno těkavými složkami, které mají za úkol donést kluzné částice co nejdál, navzlínat do prostor mezi pohybujícími se díly.Tyto benzonové částice sebou ovšem vezmou i částice prachu a starého maziva. To jsme ale nechtěli !! Proto zdůrazňuji, před mazáním čistit! Hadr, voda, všechno lepší než nic. Ideální stav? Čistič od toho samého dodavatele jako mazivo. Tuto kombinaci doporučuji z jednoho prostého důvodu. Každý výrobce zná nejlepší způsob, jak odmastit své vlastní mazivo. A zároveň zajistí, že po vyprchání čističe nezůstávají na řetězu částice rozkládající nově nanesené mazivo. Není to obchodní trik výrobců a dodavatelů. Je to chemie. Návod na čističi bývá podrobný, proto jen dodám a zdůrazním. Po aplikaci čističe aspoň deset (raději dvacet) minut počkejte, aby mohla vyprchat všechny rozpouštědla. Potom teprve aplikujte mazivo.

Mazivo stříkám na rozetu zezadu, pomalu otáčím kolem a nanáším mazivo na vnitřní stranu destiček tak, aby hlavní proud maziva směřoval na okraj válečku. To samé opakuji pro druhou řadu destiček a druhý konec válečku. Je jasné, že mazivo je nyní rozstříkané po celém řetězu. Dáme mu dalších deset až dvacet minut.Těkavé složky v té době donesou kluzné částice co nejdál a zmizí. Zůstane pouze lepivé, ztuhlé mazivo. Naposledy bereme do ruky čistý hadr a otřeme řetěz.Tím je údržba u konce. Vím, že to je trochu delší než jen nastříkat na řetěz po dojetí další mazivo, ale vyplatí se to. Řetěz je namazán tam kde má být, nemám po motocyklu všude černý mastný šmouhy a řetěz dobře vypadá.
Ještě si neodpustím jednu poznámku. Mazivo v řetězu plní i málo známou funkci. Absorbuje rázy. Hlavně u těsněných řetězů. Každý čep zavřený v pouzdře s mazivem, utěsněným o-kroužky, slouží jako malý tlumič, zvláště při brždění motorem. Těch malých tlumičů je více než sto, ( dle typu motocyklu a počtu článků). Opravdu se vyplatí se o ně starat. Chod motocyklu je klidnější.